Jukon edustajan varamiehenä osallistuin ALKU-hankkeen lakisäädösryhmän kokoukseen 29.10. Tässä lyhyt näkemys kokouksessa käsitellyistä asioista.

 

Saatiin tiivistelmä aluehallinnosta paikallishallintoon siirrettäviä tehtäviä selvittävän työryhmän raportista.

 <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Keskusteltiin lääninhallitusten kantelukoordinaatiotyöryhmän esityksestä lainsäädännön tarkentamiseksi. Kantelutyöryhmän esitys oli otettu mukaan lakiluonnokseen koskien valtion aluehallinnon viranomaisia. Todettiin, että kantelusäädökset vaihtelevat paljon eri aloilla. Vaikka kantelujen rajoittaminen olisi omiaan tehostamaan viranomaisten kantelutoimenpiteitä voisi kansalaisten kantelumahdollisuuksien rajoittamisella myös olla negatiivisia seurauksia. Keskustelun jälkeen todettiin, ettei tämä laki ole kantelusäädöksille oikea paikka. Päätettiin, että jatkotoimenpiteenä ehdotetaan kantelulainsäädännön selvittämistä.

 

Keskusteltiin valtion aluehallinnon viranomaisia koskevasta lakiluonnoksesta. Keskustelussa ehdittiin käydä läpi lähinnä Alluja koskevaa osaa. Todettiin mm. että asioiden kuuleminen Alluun tai Elluun pitäisi määritä tehtäväkohtaisissa laeissa. Perälautasäädökseissä voitaisiin määritä esim. että muissa laeissa mainitut lääninhallituksiin kuuluvat tehtävät tulisi käsitellä Allussa. Perälautasäädökseen voisi sijoittaa esimerkiksi lain voimaantulosäädöksiin.

 

Keskustelussa todettiin myös että toimivalta ja tehtävä ovat eri asiaa ja virastolla voisi olla toimivalta useammalla vastuualueella. Lisäksi todettiin, että maahanmuuttoasiat saatetaan siirtää kokonaisuudessaan Elluihin ja kriisinjohtaminen pitäisi nostaa paremmin näkyviksi Alluja koskevissa säännöksissä. Kyseenalaistettiin onko asetusten mainitseminen laissa todella loogista.

 

Keskusteltiin myös ministeriöiden ohjauksesta, jolloin eroteltiin toiminnallinen, operatiivinen ja strateginen ohjaus. Toiminnallista ja operatiivista ohjausta käsiteltiin miltei synonyymeina. Ohjaus toteutuisi tulossopimuksilla. Todettiin, että joillakin vastuualueilla on tarvetta laatia useita tulossopimuksia. Tulossopimuksia ei pidä myöskään rajoittaa vuotuisiksi. Tulossopimuksen laatijan määritteleminen jäi vielä osittain avoimeksi. Taloudellisesta ohjauksesta ei ehditty keskustella riittävästi, mutta todettiin että työsuojelu pitäisi siinä käsitellä erikseen.

 

Keskustelussa pohdittiin myös toimipaikan ja työsijoituspaikan eroa ja mihin ja kuinka niistä pitäisi säätää. Todettiin, että toimipaikoista ei voida säätää tässä laissa.

 

Lakiluonnoksessa on myös ehdotuksia nimittämissäädöksiä varten. Todettiin että poliittiset päättäjät haluavat, että valtioneuvosto nimittäisi vastuualueiden päälliköt määräajaksi. Todettiin kuitenkin, että määräajan pituus olisi syytä tarkemmin määritellä laissa. Muulle henkilökunnalle pitäisi sen sijaan olla pysyviä virkoja. Ehdotuksessa viraston päällikkö nimittäisi muun henkilökunnaan, paitsi poliisin henkilökuntaa, jonka poliisin johto nimittäisi.

 

Luonnoksen kieltä muokattiin muutamissa kohdissa.

 

Lopuksi keskusteltiin opetusministeriön ehdotuksesta uudeksi momentiksi alueiden kehittämislakiin. Ehdotuksessa suositeltiin jaoston/lautakunnan perustamista maakuntiin, jossa on kielivähemmistöjä, niiden palvelujen kehittämiseksi. Päätettiin lähettää toimenpide-ehdotus asianomaiselle työryhmälle toteutettavaksi.